Ortaöğretim Genel Müdürlüğü ile UNICEF iş birliğinde çalışmalarını sürdüren "K12 Ulusal Beceri Geliştirme Programı", alanında uzman akademisyen ve öğretmenleri tekrar bir araya getirdi. Ankara'da 14 Eylül'de açılışı gerçekleştirilen toplantıda çağın becerileri, okuryazarlıklar ve alan becerileri üzerine çalışmalarını sürdüren komisyonların süreç içinde elde ettikleri sonuçlar paylaşıldı.
Çalışmaların eğitim öğretim süreçlerine sağlayacağı katkılar vurgulandı
Toplantıyı ziyaret ederek yapılan çalışmalar hakkında incelemelerde bulunan Bakan Yardımcısı Aşkar, sonuçların somut materyallerle hayata geçmesiyle birlikte eğitim öğretim süreçlerine sağlayacağı katkılara işaret etti.
Çalışmalar, okul öncesinden başlayan ve ortaöğretimi de kapsayan kesintisiz ulusal beceri ağının oluşturulması adına geçtiğimiz mart ayında başlatıldı. Gelinen noktada alanlarında uzman akademisyen ve öğretmenlerin çalışmalarıyla beraber 21'inci yüzyılda ihtiyaç duyulan üst düzey bilişsel becerilere ek olarak benlik eğilimi, sosyal eğilimler, entelektüel eğilimleri içeren eğilimler, sosyal-duygusal beceriler, kavramsal beceriler ve okuryazarlık becerileri de ele alındı. Sosyal duygusal beceriler kendi içinde 'benlik becerileri' ve 'sosyal yaşam becerileri' olarak ayrılarak süreç bileşenleri üzerine çalışıldı. Kapsamlı çalışma sonucu ortaya çıkan ürünlerin ulusal beceri haritasını oluşturması planlanıyor.
Matematik alan becerileri belirlenerek eğitim öğretim süreçleri ilk kez modelleniyor
Programda, okuryazarlıklar üzerine yapılan çalışmalarda öğrencilerin öz kültürünü tanıması, çevreye duyarlı, yaşam içinde dengesini bulmuş yetkin bir vatandaş olabilmeleri için gerekli "kültür okuryazarlığı", "iklim ve çevre okuryazarlığı" ve "finansal okuryazarlık" ile örneklenebilecek okuryazarlık türleri belirlendi. Yaşam için gerekli bu okuryazarlık becerilerinin tanımları yapılarak süreç bileşenleri ve göstergeleri oluşturuldu. K12 düzeyinde seviyelendirilen bu okuryazarlıkların, eğitim öğretim süreçlerine sağlayacağı katkılar değerlendirildi.
Çağın becerileri ve okuryazarlık becerilerinin yanı sıra matematik ve Türkçe alanlarında alan becerileri üzerine çalışmaların ürünleri de ortaya çıkmaya başladı. Matematik alan becerileri üzerine yapılan çalışmalarda matematiksel becerilerin okul yaşamında gelişimini izleme ve öğrencileri doğru yönlendirme amacıyla, temel matematik alan becerileri belirlenerek eğitim öğretim süreçleri ilk defa modellendi ve K12 düzeyinde öğretim programlarının matematiksel beceri çerçevesi oluşturulmaya başlandı.
Becerilerin uluslararası düzeyde standartları oluşturuluyor
Programda, Türkçe alan becerileri çalışmalarında gelinen noktada ise dört temel dil becerisinin K12 düzeyinde her seviyede süreç bileşenleri, göstergeleri ve düzey betimleyicileri ortaya kondu. Fen bilimleri alanında başlayan alan becerileri çalışmaları, öğrencilerin bilimsel sorgulama becerilerini artırmaya, gözlem becerilerini geliştirmeye ve eleştirel düşünerek bilimin ışığında problemleri çözmelerine yardım edecek süreç bileşenlerini belirlemeye dönük sürdürüldü.
Yapılan çalışmalarda fen bilimleri alanında aktif olarak kullanılan gözlem, veriye dayalı tahmin, deney yapma, bilimsel sorgulama ve kanıt oluşturma gibi becerilerin uluslararası düzeyde standartları gerçekleştiriliyor. Bu çerçevede 21'inci yüzyıl becerilerine tam uyum sağlayan, daha yetkin problem çözebilen, yaratıcı ve yetenekli bireylerin yetiştirilmesi desteklenecek.
15 Eylül Perşembe günü de 'K12 Ulusal Beceri Geliştirme Programı'nda süreç içinde gelinen nokta ve sonuçlar üzerine değerlendirmeler yapılarak programın nihai ürünlerinin ortaya konması adına çalışmalar devam edecek.